Style Sampler

Layout Style

Patterns for Boxed Mode

Backgrounds for Boxed Mode

جستجو یرای

Validating credentials, please wait...
  • پشتیبانی و مشاوره: 09022606022

خانه

شبکه های اجتماعی و تفاوت آنها با سایر نرم افزارهای هوشمند

شبکه های اجتماعی و تفاوت آنها با سایر نرم افزارهای هوشمند

شبکه های اجتماعی و تفاوت آنها با سایر نرم افزارهای هوشمند

شبکه های اجتماعی هوشمند

شبکه های اجتماعی هوشمند ، در حال حاضر یکی از پایه های کسب و کارهای کلان و سوده هستند.

اگر درباره استفاده از شبکه های اجتماعی نگران هستید ، این مقاله را بخوانید : نگرانی از فضای مجازی و ابزار هوشمند

تقريبا ۱۸ سال پيش كه كار حرفه ايم رو در كدنويسي و طراحي نرم افزار شروع كردم، هميشه به اين موضوع فكر مي كردم كه اگر بخواهم يك نرم افزار هوشمند طراحي كنم بايد چه ويژگي هايي داشته باشد.

در همان سالهاي شروع  کارم با زبان برنامه نويسي foxpro آشنا شدم و ديدم كه با نوشتن يه خط كد برنامه، مي توانم يک منوي كركره اي جالب بسازم كه براي ساختنش در زبان برنامه نويسي C تحت DOS مي بايست تقريبا ۲۰ خط كد مي نوشتم. اينجا بود كه فكر كردم توانسته ام يک نرم افزار هوشمند توليد كنم.

بعدها كه تجربه بيشتري به دست آوردم و البته با رشته هوش مصنوعي به صورت حرفه اي آشنا شدم،‌ ديدم كه هوشمندي در نرم افزارها، طراحي زيباي آنها نيست. بلكه امكاناتي است كه نرم افزار را اتوماتيك كند و به جاي اينكه ما بخواهيم دائما روي گزينه هاي مختلف آن كليك كنيم، خودش سر موقع كارهايي كه برای آن برنامه ريزي كرديم را انجام بدهد.

يه چيزي تقريبا مثل شبکه های اجتماعی امروزی.

شبکه های اجتماعی

هوشمندی در شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی چيزي جز يک نرم افزار هوشمند نيستند. نرم افزارهايي كه مي توانيم با آنها ID بسازيم و به صورت آنلاين اطلاعاتمان را داخلشان ذخيره كنيم.

و البته از همه مهمتر دو امكان جالب توجه در شبكه هاي اجتماعي هست كه ميشود گفت آنها را هوشمند مي كند.

اولین امكان ، نوتيفيكيشن است. نوتيفيكيشن ها (پيغام دهنده اتوماتيك) به ما كمك ميكنند كه بتوانيم به صورت آنلاين متوجه دريافت پيام ها بشويم و بتوانيم خيلي سريع به آنها جواب بدهيم.

دومين امكان هوشمند در شبکه های اجتماعی، ارتباطاتي هست كه اين شبكه ها براي ما پيدا ميكنند. مثلا در اينستاگرام، نام افرادي كه ممكن است ، شما مايل به ارتباط با آنها باشيد را به شما نمايش ميدهد. اين پيشنهادها به دو صورت ارايه ميشوند.

اول اينكه ممكن است يك ID كه فالوورهاي زيادي دارد به عنوان صفحه يه آدم مشهور به شما پيشنهاد شود.

و دوم اينكه ممكن است شما صفحه دوستي را دنبال مي كنيد كه دوستان ديگري غير از شما دارد و اينستاگرام، ارتباط با دوست ِ دوستتون را به شما پيشنهاد ميدهد.

می خواهید درباره هوشمندی بیشتر بدانید ، این مقاله را بخوانید : هوش مصنوعی

دسته بندی شبکه های اجتماعی

كاركرد همه شبکه های اجتماعی مثل هم نيستند ولي اگر دقت كنيم ميبينيم كه اين شبكه ها به دو دسته كلي تقسيم ميشوند.

دسته اول شبکه های اجتماعی هستند كه مي توانند مثل اينستاگرام ارتباطات با واسطه يا بي واسطه رو ايجاد كنند.

دسته دوم شبکه های اجتماعی هستند كه فقط نوتيفيكيشن ها و لينك هاي صفحاتي كه خودتون باهاشون ارتباط برقرار كرديد را به شما ارايه مي كنند. مثل تلگرام، وايبر و …

ميزان هوشمندي شبکه های اجتماعی دسته اول (مثل اينستاگرام، فيسبوك و …) بيشتر است و به دليل پيشنهاد ايجاد رابطه هاي جديد بدون درخواست كاربران، محبوبيت بيشتري دارند و البته به نظر بعضي از كاربران هم نقض كننده حريم خصوصي افراد هستند.

به هر حال اگر بخواهیم که نرم افزارهای هوشمند را از غیر هوشمند تشخیص بدهیم ، کار خیلی سختی نداریم. چون تعریف هوشمندی کاملا وابسته به انتظار ما از هوشمندی است.

شبکه های اجتماعی هوشمند

زمانی به تلفن های ثابت ، دستگاه های هوشمند گفته میشد ولی الان هیچ کس در دنیا پیدا نمیشود که این حرف را بزند.

امکان یافتن ارتباطات دوستی جدید در نرم افزارهایی مثل فیسبوک، از زمان آغاز به کار این نرم افزارها تا به الان ، یک امکان هوشمند است، ولی آیا مطمئن هستیم که تا دو سال دیگر هم می توانیم به این شبکه های اجتماعی ، هوشمند بگویم؟

پیش بینی ها براین اساس است که تعریف هوشمندی شبکه های اجتماعی تا دوسال دیگر کاملا متفاوت از امروز میشود و دیگر نمی توان به امکان ارتباطات دوستی جدید در اینستاگرام ، هوشمندی گفت.

پس اگر خواستیم امکانی هوشمند در نرم افزارها اضافه کنیم ، باید حواسمان باشد که آیا کاربران ، این امکان را به عنوان یک آیتم هوشمند می پذیرند یا خیر.

ممکن است که شما یک امکان ساده در نرم افزارتان داشته باشید که کاربر به دید یک آیتم کاملا هوشمند نگاه کند ، ولی کدنویس برای کدنویسی آن خیلی هم به زحمت نیافتاده باشد.

و برعکس ممکن است یک امکان خیلی پیچیده را طراحی کنید (مثل یافتن دوستی جدید در فیسبوک) ولی چون کاربر آن را به عنوان یک آیتم اصلی از نرم افزار بداند که باید روی نرم افزار باشد، دیگر نتوانیم به آن هوشمند بگویم.

هوشمندسازی نرم افزارهای داخلی ایران

البته در نرم افزارهای تولیدی در داخل کشورمان به دلیل نگاه های کوتاه مدت و سوددهی های پایین ، طراحان و کدنویس های ما هم خیلی عقیده ای به اضافه کردن امکاناتی برای هوشمندسازی نرم افزارشان ندارند.

درصورتی که اگر بتوانیم آیتم های ساده ولی از نظر بازاری ، هوشمند را به نرم افزارها اضافه کنیم ، کل بازار هدف را در دست می گیریم.

چرا این مقاله را نمی خوانید : راه کارهای نرم افزار هوشمند چیست؟

پست های مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *