مقالات

محتواسازی ( تولید محتوا برای کسب و کارهای آنلاین و سنتی )

محتواسازی یا تولید محتوا

محتواسازی ( تولید محتوا ) یکی از مهمترین بخش های هر کسب و کار هوشمندی است. نمی توان گفت که کسب و کار هوشمند داریم ، در حالی که محتواسازی خوبی را انجام نداده باشیم.

هر کسب و کار هوشمندی حتی به اندازه بسیار کم (مثل عنوان کلیدهای برنامه اسنپ یا تپسی) نیاز به تولید محتوا حرفه ای دارد.

خاطرم هست که در اوایل شروع کارم به عنوان یک مدرس در فضای آنلاین ، با انتشار محتوایی که فکر می کردم جزء بهترین محتوای اینترنتی است ، سعی کردم تا مخاطبان بیشتری را جذب کنم. ولی هرچه بیشتر تلاش می کردم ، از محتواسازی به ظاهر خوبم نتیجه کمتری می گرفتم.

تا اینکه زمانی تصمیم گرفتم کارم را کاملا متوقف کنم و دوباره به روندی که در مسیر کسب و کارم طی کرده بودم ، فکر کنم. با بررسی محتوایی که تولید و ارایه کردم ، متوجه شدم که محتواسازی زیبا و تخصصی را انجام دادم.

محتوایی که فقط به درد کسانی می خورد که قبلا بخشی از مسیر یادگیری را طی کرده بودند. و دیدم که افرادی که در میان راه هستند ، قبل از من با اساتیدی دیگری کار کرده بودند. و همین باعث از دست رفتن فرصت های تاثیرگذاری محتوای من شده بود.

بنابراین تصمیم گرفتم تا در تولید محتوا تغییرات اساسی بدهم. تغییراتی که باعث رشد انفجاری کسب و کارم شد. و در این مقاله و کتاب الکترونیکی با شما به اشتراک گذاشتم.

محتواسازی

آواتار مخاطب (مشتری) در محتواسازی

قبل از هر تغییری در محتواسازی ، با خودم فکر کردم که می خواهم برای چه کسانی کار کنم. و قرار است چه کسانی با دنبال کردن آموزش های من (یا در واقع خرید خدماتم) در زندگیشان پیشرفت کنند. یا حداقل حس بهتری نسبت به گذشته خودشان به دست بیاورند.

پس قبل از هر اقدامی به ساختن آواتار مشتری در ذهنم فکر کردم. و آن را بر روی کاغذ نوشتم. ولی ساختن آواتار خیلی سخت بود. چونکه قرار است مخاطبینم از بین کسانی باشند که هیچ اطلاعاتی از کسب و کار آنلاین ندارند تا کسانی که به کسب و کار انلاین مسلط هستند. و این طیف وسیع مخاطبان کار تولید محتوا را بسیار سخت تر می کرد.

در کنار همه اینها بخشی از آموزش هایم به کسانی اختصاص دارد که ممکن است در کسب و کار سنتی (غیرآنلاین) خودشان خبره باشند و تازه می خواهند کسب و کار آنلاین شان را راه اندازی کنند.

 

[quoteBox author_name=”” author_title=”” avatar=”” text_color=”#333354″ name_color=”#295D84″]

می توانید این مقاله را بخوانید : How to Create Better Content For Your Customers 

[/quoteBox]

اولین قدم برای تولید محتوا

پس در اولین قدم برای تولید محتوا ، دسته بندی مخاطبینم بود. دسته بندی ها براساس معیارهایی مثل جنسیت ، نوع آموزش مورد نیاز ، سطح تخصص و … انجام شد.

نکته : به ظاهر ممکن است در یک کسب و کار آنلاین نیاز به این دسته بندی ها نباشد. مثل اسنپ که خدمات عمومی ارایه میکند. و همه جور مخاطبی در بین مشتریانش هستند. ولی باید دقت کنیم که در هنگام معرفی یک کسب و کار در فرآیندهای بازاریابی و تبلیغات ، مجبوریم که به این دسته بندی ها دقت کنیم.

تولید محتوا

دومین قدم در محتواسازی

در قدم دوم محتواسازی ، سعی کردم تا برای هر دسته از مخاطبینم ، یک آواتار (یا شخصیت خیالی که نماینده میانگین هر دسته از افراد هست) را بسازم.

مثلا در دسته متخصصین ، آواتار مخاطبینم شبیه به کسی شد که مقدار زیادی از اصول ساخت و مدیری وب سایت را می داند. ولی ممکن است که درباره روش های فروش اطلاعات چندانی نداشته باشد.

سومین قدم برای تولید محتوا

بعداز ساختن آواتار برای هر دسته از مشتریان ، سعی کردم تا راه های ارتباطی با آن دسته و آن آواتار خاص را بشناسم.

به عنوان مثال متوجه شدم که راه ارتباطی با کسی که در کسب و کار سنتی خبره است ولی اطلاعاتی درباره کسب و کار آنلاین ندارد، از طریق تبلیغ تلویزیونی ، رادیویی ، نشریه های تبلیغی ، بیلبورد و … است.

یا اینکه خانم ها بیشتر دوست دارند از طریق صفحات اینستاگرام و در زمان خلوت خودشان ، تبلیغات مختلف را چک کنند.

بنابراین در سومین قدم از محتواسازی ، جدول بزرگی از راه های ارتباطی که کشف کرده بودم را جمع آوری کردم و براساس آن استراتژی مراحل بعد را تعیین کردم.

سایر مراحل محتواسازی

قدم های بعدی استراتژی تولید محتوا شناخت انواع محتوا ، روش های تولید هر کدام از انواع محتوا ، شناخت دقیقتر راه های ارتباطی برای رساندن محتوا به مخاطب و … خواهد بود که اینها را در مقالات بعد برای شما دوستان عزیز خواهم نوشت.

پس تا قبل از خواندن مقاله های بعدی ، سعی کنید تا قدم های اول تا سوم را متناسب با کسب و کار خود ، پیش بروید. و اگر سوالی برایتان پیش آمد ، در همین صفحه بپرسید تا بتوانیم دانسته هایمان را به اشتراک بگذاریم.

این مقاله را بخوانید :  تجربه مشتری CX چیست و چه تفاوتی با تجربه کاربر UX و رابط کاربری UI دارد؟

 

یک نمونه جالب از محتواسازی کوکاکولا

2 thoughts on “محتواسازی ( تولید محتوا برای کسب و کارهای آنلاین و سنتی )

  1. سلام
    ممنون جناب حسنی از مقاله مفید و زیباتون
    حقیقتش دنباله مقاله جالبی در زمینه تولید محتوا بودم که مقاله شما
    بسیار برام جالب بود و کمک زیادی به من کرد
    من هنوز در مورد این که چه نوع مخاطبینی قرار است داشته باشم در تردید هستم
    و نقطه ابهامی برای من هست. اگر در این زمینه به من کمک کنید ممنون میشوم
    امید وارم موفق باشید

    1. سلام.
      متشکرم از توجه شما به این مقاله.
      فکر میکنم باید قبل از اینکه بدونید که چه مخاطبینی در انتظار شما هستند ، باید بدونید که چه چیزی ارایه میکنید.
      خیلی از اوقات ما خودمون هم هدف اصلی از خدمت (محصولی) که ارایه میکنیم رو دقیق نمیدونیم. و یا ادارکمون با مخاطب درباره خدمتمون با مشتری متفاوت هست.
      به عنوان مثال فکر میکنید که اسنپ چه خدمتی به مردم ارایه میکنه که اینقدر در بین مردم محبوب شده؟
      خیلی ها در لحظه اول میگن که اسنپ خدمات جابه جایی درون شهری خوبی میده .
      ولی در اصل اسنپ وقت رو به مردم هدیه داده. وقتی که در شهرهای بزرگ یه هدیه ارزشمند به حساب میاد.

      بعداز دونستن اینکه دقیقا چه چیزی میفروشیم ، می تونیم درباره پیدا کردن مخاطب ، بهتر فکر کنیم.

      این مقاله می تونه به شما در پیدا کردن هدف اصلی از ارایه خدمتتون به شما کمک کنه :
      چی میفروشی ؟

      و همینطور این مقاله می تونه در پیدا کردن مشتریان خاص کمک خوبی باشه :
      مشتریان خاص یا مخاطبان کلیدی کسب و کار

پاسخ دهید

آدرس پست الکترونیکی شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای اجباری مشخص شده اند *